Bardzo istotne w wychowaniu młodego pokolenia jest zwracanie uwagi na podtrzymywanie tradycji. Źródłami tradycji mogą być opowiadania, filmy, książki i itp. Znaczącą rolę w przekazywaniu i podtrzymywaniu różnego rodzaju tradycji i obrzędów spełnia rodzina i szkoła. To właśnie w klasach zwłaszcza nauczania zintegrowanego nauczyciel może i powinien utrwalać te zwyczaje, które w istotny sposób kształtują osobowość młodego człowieka.
Scenariusz zajęć – kształcenie zintegrowane – edukacja polonistyczna
Temat: Wypowiedzi uczniów na temat wigilii na podstawie własnych przeżyć oraz tekstu czytanki „ Wigilia”.
Cele: uczeń: - poznaje zwyczaje bożonarodzeniowe obchodzone w naszych rodzinach, - rozwija umiejętność wypowiadania się na dany temat, - uświadamia sobie znaczenie tradycji, - wzmacnia poczucie więzi rodzinnych, - potrafi wyszukać i napisać przymiotniki do konkretnego tematu,
Metody: rozmowa, praca z tekstem, metody aktywizujące (mapa mentalna)
Forma pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: podręcznik „ Moja szkoła”, karta pracy dla grup, kolorowe kredki, pisaki, magnetofon i płyta z kolędami, Przebieg:
1. Rozmowa wprowadzająca do tematu. 2. Podział dzieci na grupy. Wyjaśnienie na czym będzie polegała ich praca. - każda grupa otrzymuje kartę pracy, na której jest narysowana choinka z bombkami, - zadaniem dzieci jest wspólne uzupełnienie choinki, wyrazami lub wyrażeniami, które kojarzą im się ze świętami bożonarodzeniowymi (zapis przy bombce) np. wigilia, prezenty, kolędy, itp. W trakcie pracy dzieci, ciche odtwarzanie kolęd z magnetofonu. 3. Odczytanie wypełnionych kart przez poszczególne grupy. 4.Przypisywanie przymiotników do 3 wybranych skojarzeń, np. wigilia –świąteczna, rodzinna, uroczysta, 5. Sprawdzenie wykonanego zadania, odczytanie przez uczniów swoich zadań. 6. Czytanie tekstu czytanki „Wigilia”. 7. Wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu. 8. Rozmowa na temat wyglądu i przebiegu wigilii w domach dzieci, zwrócenie uwagi na i ilość przygotowywanych potraw, ich rodzaje, wyglądu domu, stołu świątecznego, itp. 9. Uzupełnianie karty pracy grupowej o wpis przez każdego ucznia wymarzonego prezentu pod choinką. Kolorowanie i ozdabianie choinek, bombek, prezentów. 10. Wywieszenie wykonanych prac jako dekoracji klasy. 11. Zadanie domowe:
Odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytanie: dlaczego lubisz Święta Bożego Narodzenia.
Mariola Polasik
|